Az egészség közös célunk!

TÁMOP 6.1.2.A-14/1-2014-0001 Teljes Körű Iskolai Egészségfejlesztés



utassytie@gmail.com

TÁPLÁLKOZÁS

Az egészséges élelmiszerek megismerését, az élelmiszerek változatos elkészítési módjának
elsajátítását támogató gyakorlati/saját élményű foglalkozások, melynek fő célja, hogy a gyermekek megismerjék és megkedveljék az egészséges élelmiszereket, valamint az egészséges ételkészítés alapjait.
A program során meghatározott tematika és gyakoriság szerint a gyerekek az iskola adta lehetőségekhez mérten, alternatív keretek között játékosan megismerjék a legfontosabb:
  • zöldségeket és gyümölcsöket,
  • gabonaféléket,
  • tej- és tejtermékeket,
  • hús, húskészítményeket (pl. hal, szürke marha, mangalica, vadhús),
  • olajos magvak- hüvelyeseket,
  • zsiradékok,
  • italok,
  • valamint az életkori sajátosságaiknak megfelelően az egészséges ételek elkészítését.

SPURI A SULIBA - BRINGA

A testmozgásban gazdag közlekedési formák népszerűsítése és a balesetmentes közlekedési szokások kialakítása az általános iskolás tanulók körében az iskolába történő és az onnan való  hazautazás során könnyű, vagy közepes fizikai aktivitást jelentő testmozgáselemekkel.
A program során az „aktív” héten a kiválasztott évfolyamok a hét 5 napján lehetőség szerint minden vagy a legtöbb napon aktívan közlekednek az iskolába és/vagy onnan haza (gyalog/kerékpár/roller/görkorcsolya/gördeszka). A közlekedést alsó tagozatban minél
nagyobb számú szülői bevonással kell megvalósítani. A szülők így közvetett célcsoporttá válnak.

 

HIGIÉNÉ

Időszakonként, akár iskolai programokhoz kapcsolódóan a helyes test- és szájhigiénés szokások kialakulását segítő interaktív, játékos előadássorozat szervezése zajlik. Az előadások folyamán a diákok képet kapnak a helyes fog-, száj- és testápolási szokásokról, arról, hogy tudjuk a higiénia betartásával, a tisztálkodással védeni egészségünket.

SÉRÜLÉS

A foglalkozásokon és egy azokat záró nagy rendezvény formájában elsősegély oktatás valósul meg. A diákok játékos, interaktív módon szerezhetnek megbízható elsősegélynyújtási gyakorlatot. A program során különböző életkorhoz kötött ismereteket és gyakorlatokat sajátíthatnak el a tanulók. A program zárásaként diákok a nagy rendezvény keretein belül adhatnak számot megszerzett tudásukról. A programot helyi, elsősegélynyújtásban jártas személy (pl.: iskolavédőnő, iskolaorvos, mentőorvos, mentőápoló) szervezi, szükség esetén helyi szervezetek (pl.: Egészségfejlesztési Iroda) illetve országos szervezetek (pl.: Országos Mentőszolgálat, Magyar Vöröskereszt) bevonásával.

SPORTOS NAGYRENDEZVÉNY

A programelem időszakos, rendszeresen visszatérő, hagyományteremtő jelleggel szervezett, a tevékenységek változatosságára építkező iskolai rendezvényeket tartalmaz. A programelem lehetőséget teremt akár a szülők bevonásával játékos sportvetélkedők megvalósítására, sportnapok, sportágmegismerő rendezvények, sportbemutatók, vagy kampányszerű mozgáshetek lebonyolítására.

EGÉSZSÉGKOMMUNIKÁCIÓ

A program során a kiválasztott csoport a meghatározott kommunikációs eszközök segítségével végig követi a közösség „egészség” változásait. Az egy tanévig tartó játékban minden korosztály a maga szintjén felméri az egészségi állapotot – saját maga által
megvalósítható méréseket végez el a megfelelő szakmai felügyelet mellett - (testtömeg, vitálkapacitás, fizikai erő stb.), majd célokat tűz ki maga elé, amelyek teljesüléséről havonta beszámol a választott kommunikációs eszközökkel. 

LÉPÉSSZÁMLÁLÓ

A tanulók lépésszámlálók segítségével napról napra nyomon követik fizikai aktivitás mennyiségüket (egy nap alatt megtett lépések, vagy annak megfelelő pontok
számát) az iskolában és az iskolán kívül is. A tanulók feladata elérni az előre felállított, korosztályonként definiált lépésszámokat, vagy annak megfelelő pontértékeket a kijelölt időszakban, amely progresszíven emelkedik a vállalt időszakban (pl.: első nap 5000, második
nap 5600, harmadik nap 6100 stb). A megtett lépések, vagy annak megfelelő pontok folyamatos regisztrálása és dokumentálása a megadott időintervallum alatt előre meghatározott napi időpontokban történik. A programelem teljesítése közben a tanulók szociális összehasonlítások helyett önmagukkal „versenyeznek”, teljesítményük önreferencia alapon értékelődik, ezáltal a hangsúly a fejlődésen van.